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Painting is silent poetry, and poetry is painting that speaks. Simonides

Christian Lepère

Christian Lepère






Some artists leave trends, schools, and passing tendencies to a side and build their work unperturbed, without the slightest worry of being against fashion or without feeling they are betraying their time by not adhering to the general rules that have been marked. Christian Lepère is one of them.

With an unequaled style in engraving, an art he mastered and widely practiced, Christian Lepère has a true love for drawing. Lepère has an artisan's constancy, and so he chisels and polishes his works until he reaches perfection, aided, of course, by his talent. Initially dedicated to engraving, he later passed on to watercolor drawing and color engraving to finally reach painting. But whether if it is making incisions, removing pieces of copper in engravings, or caressing the canvas with the brush, he always applies the same finesse, precission, and meticulousness that gives his works an excellent quality. The distribution of values and colors is impeccable.

An awakened dreamer, he invites us to spend some time in his strange theatre, where performances are unlimited and production has been watched to the detailed, but where the set and accessories fall and crash against each other in a luxuriant phantasmagoria.
The past meets the present (but in fact, is it yesterday? Is it today? Or is it tomorrow? The day joins the night, the good joins the evil, the irreal replaces the real, and the imaginary forms an alliance with reason...















Christian Lepère is a storyteller with a great talent: he traps us, bewitches us, and describes the dark side of the moon to us, convinces us and we follow him down the path. He knows that all the resorts will work: humor, derision, sadness, dream, eroticism, symbols...and he uses them!
All the myths are present and time stops. Then, our imagination takes over and goes into these supernatural landscapes populated with strange beings...these delirious palaces whose architectures are flown over by frightening aircrafts or crossed by groups of backfiring motorcicles...the escalators with random directions on which the Woman, pagan and sensual, seeks to lead us...the skies or oceans where the jolts trash cathedrales or salesboats...

Jacques Castell


quote



BIOGRAPHIE SUCCINCTE MAIS CEPENDANT EXHAUSTIVE

Aussi loin que mes souvenirs remontent, j'ai toujours su que j'étais un peu étrange. Très intériorisé je me posais des questions . Questions futiles qui, pour tout un chacun émergent une bonne fois pour toutes au moment de l'adolescence : qui suis-je? où vais-je? et à quoi rime tout ce cirque? Pour moi c'était plus grave. C'était définitif. Et je savais que je n'aurais de cesse avant d'avoir trouvé la sortie du labyrinthe.
A quinze ans premier choc. Dans l'ennui pesant des "Arts Appliqués" je découvre Breughel. C'est une révélation: on peut exprimer une vision du monde harmonieuse et cohérente alors qu'à l'époque un nihilisme de bon ton voulait qu'une recherche de beauté soit totalement dépassée par les progrès de la modernité.
Avec Dürer je découvre la gravure. Séduit, je fonce. Trente ans plus tard, à la tête d'un Oeuvre Gravé surabondant, j'éprouve le besoin de me redresser pour envisager de plus vastes formats et céder à l'ivresse de la couleur. Le second acte sera consacré à la peinture, mais sans rien renier. Ni la précision graphique, ni l'extravagante floraison du détail, ni la rigueur de la composition.
Je profite de l'occasion pour m'ouvrir au monde. Surprise! Il est habité par mes semblables! je fais connaissance avec Verlinde, découvre Roland Cat, Beksinski et bien d'autres.Leurs oeuvres témoignent d'une créativité libérée par la maîtrise technique qui seule permet de passer du concept à la réalisation sensible. Il est vrai que quelques pédants officiels parlent d'anachronisme, méprisant ceux qui savent encore travailler et que le professeur d'arts plastiques que je persiste à être constate curieusement que les meilleurs sont souvent autodidactes, comme si l'absence d'enseignement sérieux les avait contraints à revenir à des sources plus anciennes et quelque peu méprisées.
Enfin depuis que je suis retraité et libre de mon temps, je note que ma vision s'épanouit et que le monde me révèle de plus en plus sa cohérence profonde que seul l'égocentrisme m'avait caché. Jusqu'où irai-je maintenant? Jusqu'au bout bien sûr. La question subsidiaire n'étant plus que celle du délai pour
y parvenir.

CHRISTIAN LEPERE


Né à Paris en 1942
Etudes aux Arts Appliqués, puis à l'E.N.S.E.T. (professorat d'arts plastiques)
Pratique la gravure à l'eau-forte depuis 1958
Peintre de l'imaginaire, de l'onirique et du fantastique
Peinture à l'huile traditionnelle, sur toile avec des glacis





2 comments:

zoe said...

there are some fantastic stories in here....i love that trojan horse! and the quixotic one...awesome creatures...
thank you!

J(a)-(z)z said...

That's why i took so long choosing images. I like them all :). Oh !... and Trojan Horse is also my favorite ;)

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